Modebedrijf

Intro en passages modebedrijf

Wellicht ken je het voorbeeld van die twee Westerse schoenverkopers die naar Afrika gaan. De één belt na een dag teleurgesteld naar de zaak: ‘Ik kom morgen terug. Ze lopen hier allemaal op blote voeten!’ De ander belt na een dag enthousiast naar kantoor: ‘Ik blijf voorlopig. Ze lopen hier allemaal op blote voeten!’ Frank zou die tweede kunnen zijn. Sinds april is hij chief commercial officer van ons bedrijf. De komende jaren vormen een grote uitdaging. Op basis van de nieuwe strategie – van een productiegerichte naar een klantgerichte organisatie – is hij met z’n collega’s een nieuw hoofdstuk aan het schrijven in het bedrijfsboek. Tevens is hij het gevecht aangegaan met de Chinese draak van de namaak. Een draak op blote voeten ….

Frank brengt 25 jaar ervaring in de Europese en Amerikaanse modewereld met zich mee. ‘Toegevoegde waarde geven aan merken’, dáár weet hij alles van. Hij bouwde functionele sportkleding om tot aansprekende modeproducten, zat aan de keukentafel van nieuwe merken en hielp een ‘ingeslapen’ merk vrijetijdskleding te herpositioneren. Ook het opzetten van een complete Europese winkeltak van een groot Amerikaans schoenenbedrijf prijkt op z’n conduitestaat. En dan hebben we het nog niet gehad over de Bijenkorf waar hij z’n carrière begon en de laatste jaren opnieuw werkzaam was. Bij dit van oorsprong Amsterdamse winkelbedrijf is ‘merkwaarde creëren’ tot ambacht verheven. Frank licht toe: “Je maakt een keuze voor een doelgroep en de producten die je verkoopt, bied je aan als onderdeel van een life style. Daarmee geef je de mensen een middel om uit te drukken wie ze zijn, hoe ze leven. Dat afficheer je met kwaliteit, want kwaliteit maakt een merk tot een merk. En de relatie die je zo opbouwt, onderhoud je op een actieve manier. Onder meer met een card, via technologie dus, en een blad. Daarmee accentueer je tevens de exclusiviteit: u kunt als onze klant gebruik maken van allerlei voordelen, anderen niet. De klant staat in deze hele strategie bovenaan; dat voelen mensen ook. Zo bouw je een loyale klantenkring op.”

(….)
Wat me opvalt, is dat de Afrikanen zich snel aanpassen, grote stappen zetten. Je hebt markten die je qua tafereel aan honderd jaar geleden doen denken, maar intussen heeft iedereen wel een mobieltje en zitten er internetcafés aan de overkant van de straat. We hebben met beide realiteiten te maken. Met een opkomende ‘MTV-generatie’ bij wie we moeten concurreren met luxe goederen, zoals een mobieltje. Maar ook met dochters die hun kleding traditioneel in het marktstalletje kopen waar ook hun moeders en oma’s kochten. En hoe sluit je daar met je winkelformules op aan? Dat is een boeiende uitdaging. Belangrijk is dat we goed naar lokale mensen luisteren, niet arrogant zijn. Dan ligt er mijns inziens een prachtige toekomst voor ons. In 2015 moet het in elk geval allemaal succesvol zijn. Dan willen we ‘heel wat blote voeten geschoeid hebben……’”