Werktijden

Op 23 maart heeft Nederland, op vingerwijzing van de Europese Commissie, de ‘gemiddeld 48-urige werkweek’ voor chauffeurs versneld ingevoerd. Tot dan gold een overgangsregeling van gemiddeld 55 wekelijkse uren. Met deze vernieuwing binnen het transport wil de wetgever de verkeersveiligheid verbeteren en chauffeurs een ‘normale’ werkweek bieden die tijd laat voor een sociaal leven. Dat maakt het beroep van chauffeur aantrekkelijker.

We keken bij onze zuidelijke regio binnen om te zien wat dit in de praktijk betekent. Teamleider Peter: “De overgang verloopt hier soepel, omdat we er al anderhalf jaar naartoe werken. We zijn begonnen met het optimaliseren van rolroutes voor bedrijfsafval. Dat zorgt voor zo strak mogelijke ritten zonder onnodig arbeidstijdverlies. Verder zijn we strenger gaan controleren op het nemen van pauzes. Daardoor zijn chauffeurs bewuster bezig met hun arbeidstijd.” De regio stuurt op 9 uur netto arbeidstijd per dag. “De meeste chauffeurs voldoen daar al langer aan. Enkelen zitten nog boven het wekelijkse gemiddelde van 48 uur. Bij hen moeten we nog bijsturen. We hebben een tool ontwikkeld waarin we maandelijks kunnen zien hoe een chauffeur ervoor staat. Zit hij te hoog, dan compenseren we de maand erna.” Voor de planning is het meer puzzelen geworden. Peter: “Het vraagt om creatief en slim plannen. Op klantlocaties met 24-uursdienstverlening moeten we bijvoorbeeld meer schuiven, met vroeg en later beginnende chauffeurs. En het verschuiven van inzameling naar de nacht biedt ook uitkomst. Met Transvision gaat die planning straks nog gemakkelijker. Dus al bij al hebben we, door tijdige voorbereiding, weinig problemen.”